_____________________________________________________________________________________
YENİ VALDE CAMİİ
Yeni Valde Camii, Üsküdar'da, deniz tarafından bakıldığında,İskele Meydanı ile Mihrimah Sultan Camii'nin sağ tarafında ve Marmaray istasyonunun arkasında yer almaktadır. Yeni Valde Camii olarak bilinen Gülnuş Emetullah Valde Sultan Camii ve Külliyesi, Sultan üçüncü Anmed'in annesi Gülnuş Emetullah Sultan tarafından 1708-1710 tarihleri arasında Lâle devri'nin baş mimarı ve Sultanahmet Camii'nin de mimarı olan Kaysirili Sedefkâr Mehmed Ağa'ya inşa ettirilmiştir. Külliye, cami, sıbyan mektebi, imaret, türbe, hazire, sebil, çeşmeler, abdest muslukları, helalar, su haznesi, gusulhane, meşruta, dükkanlar ve hünkâr kasrından oluşmaktadır. Klâsik Osmanlı mimarisinin son ve Lâle Devri'nin ilk ve önemli bir örneğini oluşturan külliyenin, diğer valde sultan külliyelerinden ayırd edilebilmesi için Yeni Valde Külliyesi olarak adlandırılmıktadır.
GÜLNÛŞ EMETULLÂH VALDESULTAN
İtalyan asıllı olan Gülnûş Emetullâh Sultan, Resmo’da İtalyan asilzadesi olan Verzizzi ailesindendir. Tahmînen 1642 ya da 1647 yılında Girit Adası’nda doğmuş ve kendisine Evmania adı verilmiştir. Babasının adı ise Retimo Verzizzi’ydi.
Girit Serdarı Deli Hüseyin Paşa, Resmo’yu fethedince esirler arasındaki bu kızı Osmanlı sarayına gönderdi denilmektedir. Ancak Girit Adası 1646 yılında fethedildiğinden ve Evmania o tarihlerde 4-5 yaşlarında olduğundan bu bilginin doğru olması mümkün değildir.
Kesin olarak bilinmeyen bir şekilde Osmanlı sarayına göndeilen Evmania’ya, Saray gelenekleri gereğince «Gülnûş» adı verildi. Gülnûş, harem dairesindeki kalfalar tarafından büyük bir ihtimamla yetiştirilip eğitildi.
Daha sonraları üstün zekâsı ve güzelliğiyle Şehzade Mehmed’in annesi Turhan Hatice Valde Sultan’ın dikkatini çekti. 1663 yılında Sultan Dördüncü Mehmed’e sunulan Gülnûş, câzibesi ve farklı meziyetleriyle kısa zamanda padişahı kendisine bağlayıp haremin baş kadını oldu. 5 Haziran 1664’te Şehzade Mustafa’yı dünyaya getirerek saraydaki mevkiini iyice kuvvetlendirdi.
Sultan İkinci Mustafa ile Sultan Üçüncü Ahmed’ın anneleri olan Gülnûş Valde Sultan’ın diğer erkek çocukları Şehzade Bayezid ile Şehzade İbrahim’dir. Kız çocukları ise; Musahip Mustafa Paşa ile evlenen Hatice Sultan, Kara Mustafa Paşa ile evlenen Ümmü Gülsüm Sultan, Safiye Sultan ve Fatma Sultan’dır.
Gülnûş Sultan’ın hasekilik döneminde başlayan siyasi etkinliği 20 sene sürdü. Valde Sultan siyasi gelişmeleri de yakından izleyerek olaylardan ha-berdar edilirdi. Kethüdasından dönemin devlet adamlarının görevlerini nasıl yerine getirdikleri konusunda bilgi alır ve böylece iktidarın görünmeyen parçası olarak işlev görürdü. Gülnûş Valde Sultan özellikle kritik dönemlerde devreye girerek önemli kararlarda belirleyici olmuştur. 1703 tarihinde ortaya çıkan isyanı ustalıkla yönetmeyi başarmış ve kesin tavrıyla Sultan İkinci Mustafa’nın kararında etkili olarak olayları bastırmakta belirleyici olmuştur.
Gülnuş Valde Sultan’ın Üsküdar’da yaptırdığı külliye ise, Sultan Üçüncü Ahmed döneminde inşa edildi. Sultan bu külliyenin inşasıyla Hürrem, Mihrimah, Nurbanu, Kösem ve Hatice Turhan sultanlar gibi büyük külliye yaptıran hanedan mensubu kadınlar arasına girmiş oldu.
Gülnûş Valde Sultan Karaköy’de bir cami daha yaptırdı. Bu cami 1864 depremi ile yıkıldığından uzun süre harabe halinde kaldı ve daha sonraları yerine bu günkü Hırdavatçılar Çarşısı inşâ edildi. Ayrıca 1706’da Galata Bereketzâde sokağında, 1710’da Üsküdar İmam Nasır sokağında iki çeşme yaptırmıştır.
1708 tarihinde vasiyetnamesini hazırlayan Gülnûş Valde Sultan, Kasım 1715’te Edirne Sarayı’nda vefat etti. Edirne’de bulunan bütün devlet adamları ve ulemanın katılımıyla saray meydanında namazı kılındı. Cenazesi büyük merasimle Edirne’den İstanbul’a getirildi ve Üsküdar’da inşa ettirdiği camiye bitişik olan açık türbesine defnedildi.
Sultan Üçüncü Ahmed, annesinin ölümü üzerine 1729’da onun adına Üsküdar Meydanı’ndaki Sultan üçüncü Ahmed Çeşmesi’ni inşa ettirmiştir.
CAMİ
Cami dışarıdan, piramid şeklinde kedemeler halinde dikine yükselen bir yapı olarak görünür. Yapı Lâle Devri’nde inşâ edilmiş olmasına rağmen, mîmârîsi klâsik dönem üslûbuna yakındır.
Mirât-ı İstanbul’da Yeni Valde Camii ile ilgili olarak aşağıdaki kısa bilgi yer almaktadır:
“Vâlide-i Cedid Gerede
Vâlide-i Cedit Ca’mi-i şerîfin bânîsi cennet-mekân Sultan Ahmed Han-ı Sâlis hazretleridir ki vâlideleri Gülnûş Emetullâh Sultan için binâ buyurmuşlardır, iki minaresi ve mahfîl-i hümâyûn, sebil, çeşme, imâret ve mekteb-i sıbyan’ı ve levâzımat-ı sâiresi mükemmeldir, itmâmına şuarâdan pek çoğu tarihler söylemişler ise de onlar meyânında Emir Buhârî Şeyhi Karamanîzâde es-Şeyh Ahmed Efendi on vecihle ta’rih çıkarmış, işbu musanna ta’rihi söylemiştir:
Câmi-i Vâlide Sultân aceb bâlâ eser H.1120 (M.1708-09)
Dâr-ı ehl-i iktidâ vü menzîl-i ehl-i ricâ H.1120 (M.1708-09)
Müşârün-ileyhâ Vâlide Sultan H.1127 (M.1715) tarihinde Edirne’de vefât ederek na’ş-ı şerîfleri İstanbul’a nakil ile ca’mi-i şerîfin kurbunda ve sahra ya nâzır mahall-i mahsûsa defn-olunduktan sonra etrâfı a’lâ şebekelerle tezyîn olunmuştur. Müşârün-ileyhâ zevc-i muazzamaları Sultan Mehmed Hân-ı Râbî hazretlerinin ve evlâd-ı mükerremeleri Sultan Mustafa Hân-ı Sâlis ve Sultan Ahmed Hân-ı Sâlis hazretlerinin saltanatlarını görmüştür. Müşârün-ileyhânın türbesi hâricinde kendi kethüdâlığından na’il-i vezâret olup kaymakam olan Kayserili Mehmed Paşa medfûndur. Ta’rih-i vefâtı H.1135’dir (M.1722-23). İşbu ca’mi-in kurbunda Kızıl Mescid denmekle ma’rûf olan Geredeli Çelebi Mescidi kâindir. Mumâ-ileyhin vefâtına Sükût-ı etkıyâ (M.1589-90) terkîbi ta’rih vâkî olmuşdur. Üsküdar kabristanında medfûndur.”
_______________________________________________________________________________________
Bostancı Derbendî Namazgâhı Çeşmesi Kitâbesi
Küçük Selimiye Camii (Çiçekçi Camii) Kitâbesi
Haydarpaşa Sultan Abdülhamid Eğitim ve Araştırma Hastanesi Kitâbesi
Emirgân Meydan Çeşmesi Kitâbeleri, Sadeddin Efendi Çeşmesi Kitâbesi
Karaca Ahmed Sebili ve Türbesi Kitâbesi, Rıza Paşa Çeşmesi Kitâbesi.
Hekimoğlu Ali Paşa Çeşmesi ve Kitâbesi, Ayrılık Çeşmesi Kitâbesi
Hacı Beşir Ağa Sütun Çeşmesi Kitâbesi, Zevkî Kadın Çeşmesi Kitâbesi,
Çinili Cami Cümle Kapısı, Eyüp Sultan Türbesi Dış Duvarındaki Kitâbe, Topkapı Sarayı Kubbealtı,
Başkadın Meydan Çeşmesi, Cihangir Camii, Azap Kapısı Camii Kitâbesi, Baba-Oğul Çeşmesi Kitâbesi,
Karaki Hüseyin Ağa Camii, Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Medresesi Mescidi,
Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Medresesi, Molla Aşkî Camii Kitâbesi, Mahmud Paşa Camii Kitâbesi,
Davud Paşa Camii Kitâbesi, Mahmud Paşa Camii Cümle Kapısı İki Yanındaki Kitâbeler,
Gülnûş Emetullah Vâlide Sultan Duvar Çeşmesi, Ayazma Camii Çeşmesi Mîmar Sinan Türbesi,
Bursa Tekkesi (Arpacılar) Camii Kitâbesi, Şemsi Paşa Camii Kitâbesi
Bu bölümde çeşitli Osmanlı devri kitabelerinden örnekler sunulacaktır.
Bu kitabelerin bazılarının okunuşlarını da ayrıca vermekteyiz.
Hatalı okumalarımız olursa iletişim sayfamızdaki e-posta adresinden bilgi vermenizi önemli rica ederiz. Ayrıca, kitabelerin bulunduğu Osmanlı eseri hakkında da bilgiler verilecektir. Bu sayfamızda İstanbul'un kaybolan camileri hakkında da bilgiler vermekteyiz.
© 2011-2016 | H.Veysel Güleryüz